Co to jest wiatr? - Zabawy z wiatrem. Konspekt zajęć dla dzieci 6 letnich.
KONSPEKT TEMAT: Co to jets wiatr? - Zabawy z wiatrem cele ogólne:
- poznawanie zjawiska wiatru i jego charakterystycznych właściwości,
- wyrabianie umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi,
- utrwalanie poznanych liter,
cele operacyjne : dziecko:
- zna przedmioty, urządzenia które porusza wiatr,
- zna sytuacje, w których wazne jest działanie wiatru,
- wie, kiedy wiatr jest porzyteczny, a kiedy szkodliwy,
- potrafi czytać proste wyrazy,
- wie, jak uzywać swojego oddechu, aby np. nadmuchać balon,
- potrafi uzupełnić w wyrazach brakujące litery,
Pomoce: latawiec, balony dla kazdego dziecka, paski bibuły, piórka, ilustracje drzew, ilustracje rzeczy poruszanych przez wiatr, wachlarzyk, suszarka do włosów, wentylator, wiersz T. Kubiaka pt. "Dzieci i latawiec",dego dziecka (balon, litnia, zaglówka, wiatrak, auto, pociąg, rower, samolot), kartki z bloku, klej, PRZEBIEG ZAJĘCIA
- Powitanie
- Pory roku
- układanie ilustracji,
- rozmowa na temat jesieni,
- Co jest w balonikach? - zabawa badawcza.
Napisy do globalnego czytania:
- Zabawa badawcza - rózne źródła wiatru:
- oddech,
- suszarka do włosów,
- wachlarzyk,
- wentylator,
- Zabawa ruchowa - "Jesienny wiatr",
- Słuchanie treści wiersza , rozmowa o puszczaniu latawców, oglądanie latawca,
- Dlaczego potrzebny jets wiatr? - rozmowa przy ilustracjach,
- Wiatr i piórka - ćwiczenie oddechowe,
- Psotny wiatr - zabawa dydaktyczna,
- Wietrzyk psotnik - zabawa dydaktyczno-ruchowa,
- Zabawa dydaktyczna przy stolikach - Co porusza wiatr?
SZCZEGÓŁOWY PRZEBIEG ZAJĘCIA :
- Powitanie – witamy się czołami, kolanami, łokciami, itp.
- Pory roku – układanie ilustracji drzew, uzasadnianie wyboru.
- rozmowa przy ilustracjach : jaka jest obecna pora roku, miesiąc ?
- dlaczego liście opadły ? kto im pomógł spaść ?
- Co jest w balonikach ? – dzieci otrzymują balony i opisują ich wygląd ( pusty, nie nadmuchany ). Następnie każde z nich nadmuchuje swój balonik. Co teraz jest w balonach ( powietrze ). Wypuszczanie powietrza z balonów na zawieszone na sznurkach paski bibuły. Co się działo z paskami ? Dlaczego się poruszały ? Umieszczenie napisów do globalnego czytania – WIATR , BALON – wyodrębnianie Głoski w nagłosie i wygłosie wyrazu, podział na sylaby, głoski.
- Różne źródła wiatru. Dzieci podzielone na cztery grupy :
- I grupa dmucha ustami w paski bibułki,
- II grupa stara się wprawić w ruch paski za pomocą wachlarzyka,
- III grupa kieruje na paski strumień powietrza z suszarki do włosów,
- IV grupa obsługuje elektryczny wentylator,
Zagadnienia do omówienia ;
- jak wywołałyście wiatr ?
- co to jest wiatr ? ( ruch powietrza ).
- Zabawa ruchowa - Jesienny wiatr – reagowanie na mocne ,słabsze i ustające ruszanie bibułkami . Na zaprzestanie ruszania bibułką dzieci – listki przykucają.
- Słuchanie wiersza pt. „Dzieci i latawiec „ . Rozmowa o puszczaniu latawców, oglądanie latawca, swobodne wypowiedzi dzieci.
- Dlaczego potrzebny jest wiatr – rozmowa przy ilustracjach. Zachęcanie dzieci do wypowiedzi. Odsłanianie ilustracji przedstawiających sytuacje, w których wykorzystuje się siłę wiatru. Pozytywne i negatywne skutki wiatru – wiatr dobry, wiatr szkodliwy.
- Wiatr i piórka - ćwiczenie oddechowe. Dzieci dmuchają w piórka i starają się jak najdłużej utrzymać je w powietrzu.
- Psotny wiatr – zabawa dydaktyczna. Uzupełnianie brakujących liter – zwianych z tablicy przez wiatr – w wyrazach. Utrwalenie poznanych liter.
- Wietrzyk psotnik – zabawa dydaktyczno – ruchowa. Na sali umieszczone sylwety dwóch drzew – kasztanowca i dębu, pod nimi koszyki na liście i owoce. Dzieci zbierają rozrzucone na dywanie sylwety liści i owoców z tych drzew, dopasować do odpowiedniego pojemnika. Przeliczanie liści, owoców. Nazywanie ich, wyodrębnianie głoski w nagłosie i wygłosie, podział na sylaby.
- Zabawa dydaktyczna przy stolikach. Co porusza wiatr. Dzieci otrzymują kartkę z bloku i kopertę z obrazkami. Zadaniem dzieci jest wybranie obrazków przedstawiających rzeczy poruszane przez wiatr i oddzielenie ich od tych, które poruszają się przy pomocy innych źródeł energii. Naklejanie grup obrazków na kartkę z bloku.
Opracowała: Jolanta Piasecka |